Good-Bye „SEA-YOU”, see you „Adria InterCity”
„Lehúzható ablak, faburkolatok” kezdhetnénk így is a cikkünket. Azonban az idei évben már nem a megszokott retro éjszakai vonat közlekedett a horvát tengerpartra. Megújultan, új színekben, új szolgáltatással indult el a 2021-es év júliusában a jól megszokott spliti vonat, Adria InterCity néven. Természetesen ezt nem hagyhattuk ki, így idén ismét útra keltünk, hogy leteszteljük a megújult szolgáltatást. Maga a városnézés, a strand leírása most nem szerepel cikkünkben, ez kifejezetten magáról a vonatútról, annak élményeiről, életérzéséről szól, amolyan kedvcsinálónak, hogy jövőre Ti is a fedélzeten legyetek. 😉 Ha maga Split, vagy a környék érdekel inkább, akkor korábbi cikkeimet elérheted!
A szolgáltatásról
A legszembetűnőbb változás, amit minden utas észrevehetett, hogy a flotta megújult. Immáron légkondícionált kocsikkal közlekedett a szerelvény, így mind a háló mind a fekvőhelyes kocsikban lehetőségünk volt anélkül utazni, hogy hőgutát kapjunk egy-egy kisebb várakozásnál. A mi utunkon mind a fekvő mind a hálókocsik felújítottak voltak, az ajtók mágneskártyával zárhatók. Erre szükségünk is volt utunk során, ugyanis a legnagyobb újdonság az étkezőkocsi megjelenése volt.

További újdonságként szembesültünk azzal, hogy a hálókocsi utasai részére a jegyárban foglalt szolgáltatás igencsak bővült! Alapból már az üdvözlőcsomag se a régi, igazán bőséges és változatos, meglepődtünk rajta! Továbbá az utasok kaptak egy hangulatos, kedvcsináló kiadványt is, melyből tájékozódhattak a környékbeli nevezetességről, a járatról a büfékínálatról és az étlapról is. Hasznos kis kiadványnak bizonyult!

Azonban a legnagyobb újdonság a reggeli átalakulása volt számunkra. Megszoktuk, hogy reggelire jár a Sevendays meg a narancslé és a kávé. Hát erre már nem! Választani lehetett, hogy a fülkébe kérjük-e a reggelit, vagy inkább az étkezőkocsiban fogyasztanánk. Amennyiben valaki a fülkében szerette volna elfogyasztani, akkor egy hidegtálat választhatott, meglehetősen bőséges tartalommal. De nyilván variáltunk, és mi inkább az étkezőbe mentünk át. Sokkal hangulatosabb, ráadásul ott már nem csak hidegtál jár, hanem egy meghatározott reggeli menüből választhattunk, melyben még angol reggeli is szerepelt!

Ami pedig nem változott: az üzleti váró szolgáltatásait hálókocsi jegyünkkel ismét igénybe vehettük. Ami pedig ebben változott, az maga az üzleti váró! Teljeskörűen megújult, csodaszép környezet várt minket, ahol élmény volt várni a vonat indulását. Az ingyenes kínálat jócskán bővült, már nem kell beérni egy mogyoróval meg egy kólával, akár frissen sült croissan-t is fogyaszthatok a kávém mellé, lekvárral, minden jóval!

A kocsikról
Korábban a MÁV-Start Zrt. beszerzett használtan légkondíciált, csendes futású éjszakai közlekedésre alkalmas fekvőhelyes és hálókocsikat. Megfigyeléseim alapján ezek közlekedtek a járat indulása után, ám a szezon előrehaladtával ezek fokozatosan lecserélődtek, gondolom műszaki hibák álltak a háttérben. Mondjuk én nem bántam, mert a mi utunkra így pont egy kívül-belül felújított, CAF hálókocsi jutott, ami még talán jobb is volt mint a szezon elején közlekedő hálókocsi. De szerencsére ezek a kocsik is légkondícionáltak, így az utazási élmény nem csorbult. Vagy legalábbis nekünk szerencsénk volt, ugyanis se oda se vissza úton nem tapasztaltunk semmi idegesítő problémát! Az alábbi kis képgalériában megtekinthetitek, hogy milyen kocsik futottak a 2021-es szezonban Adria InterCity-n.
Összegzésül
A megújult Adria IC-vel való utazást óriási pozitív csalódásként éltük meg, megmondom őszintén nem vártuk, hogy tényleg ilyen színvonalas járattal találkozunk, elismerés érte! Utunk során kérdőívet is lehetett kitölteni, melyben a vonat szolgáltatásait lehetett értékelni. Remélem, hogy erre azért volt szükség, hogy a közeljövőben több járaton is megújult szolgáltatást vehessünk igénybe. Mert láthatóan van igény az éjszakai vonatokra, ahhoz viszont, hogy továbbra is megfelelő alternatívaként tekintsen rá az átlag, nem vasútbarát utas is, szükség van a folyamatos fejlesztésre, mert láthatóan „bejön” mindenkinek! Ti utaztatok a járaton? Hogy tetszett? Várjátok, hogy jövőre újra járjon?
Ha pedig tetszett a cikk, kövessétek oldalamat Facebookon is, hogy minden vonatos infóról értesüljetek 😉

Jómagam is kipróbáltam ezt a járatot közlekedése utolsó előtti hetében. Oda háló, vissza fekvőkocsival utaztam a teljes kép végett.
Először a negatívumokról a pozitív zárás végett.: A zuhanyzó még mindig nem használható a hálókocsiban és raktárnak használják. A kocsikísérő elmondása szerint biztonsági okokból a csúszásveszély miatt. Nem mondom, hogy ennek semmi alapja, de láttam, hallottam az utastársaktól, hogy nagy igény volt rá.
A reggelinél a pincér kicsit fura volt. Kb. 20 perc után többszöri szólítás után vette fel a rendelésem és olyan tételeket mondott, hogy nem lehet rendelni, amiket aztán lehetett és az én reggelim is azok közül volt. A reggeli kupont úgy kellett a kezébe nyomnom. Meg is tarthattam volna. Bízom benne, hogy csak a pörgés miatt volt szétszórt, mert az étkezőkocsi telis-tele volt.
A fekvőkocsi kicsit kevésbé csendes. Ezt főleg a hegyi pályán a szűk ívekben tapasztaltam és egész Zágráb felé, ami a sokadik zörgés után és főleg este már zavaró. A füldugó hasznos lett volna.
Először természetesen az üzleti váróba mentem, ami egyből pozitív csalódás volt. Elegáns, modern berendezés, meglepően bőséges ingyenes kínálat és egy profi felszolgáló hölgy, aki mindent elmagyarázott hogy is működik a váró. Többek között egy iszonyú finom melange-ot ittam.
A CAF-hálót én is kifogtam, aminek kifejezetten örültem, mert régóta ki akartam próbálni. Ez sem volt csalódás. Volt bennem persze elfogultság, de enélkül is minden túlzás nélkül egy vasúti hotelszobába léptem be. A bekészítés bősége is szintúgy meglepi volt (törölköző, törlőkendő, szappan, sós mogyi, csokiroló, 2 üveg víz, gyümölcslé, pezsgő). A kényelem és a csendes futás adott volt, egyedül a kanyargós dalmát vasúton volt zörgés a kerekek felől a szűk ívek miatt. A kocsikísérő nagyon jó fej volt, csupán néhány nem is túl fontos kérdésemre nem tudott válaszolni, mert aznap tették őt először az Adriára. A választható meleg reggeliktől szinte elkényeztetve éreztem magam és az ízekre sem volt panaszom. Az étkezőkocsit imádtam! Még sosem utaztam ilyen retro kocsival, a vörös kárpitoktól, asztali lámpáktól és fehér abrosztól teljesen éttermi hangulata volt.
Mint írtam, haza fekvőkocsival utaztam. 4 fős fülkét foglaltam, mert egyedül utazóként nem igazán szerettem volna ismeretlenekkel együtt aludni, ill. kisebb eséllyel. Itt még mélyebben aludtam a fürdőzéstől kifáradva. Reggeli ugye itt is volt, méghozzá olyan, mint régebben a hálókocsikban, vagyis Jó Reggelt keksz, vagy croissant, illetve kávé, forró csoki, vagy tea. Azért beültem megint az étkezőkocsiba, mert egész jó áron voltak a rántották.
A kevés negatívummal együtt is nagyszerű volt ez az út! Bármikor újra megtenném! Ezt szerintem senki nem várta a MÁV-tól. Oké, nem 2 forint volt a jegy, de bőven kaptam is cserébe szolgáltatást. Ez a járat bárhol megállná a helyét. Abszolút XXI. század!
(Jó lenne visszatérni a bolgár tengerpartra is, ha nem is ilyen kocsikkal)