Nightjettel Milánóba
Ha valakinek rövid, egynapos, de távolabbi városnézésre fáj a foga, akkor azonnal egynapos repülős kirándulásokra gondol. Nem kell azonban feltétlenül repülőre szállni, hogy ezt megtehesd! Környezettudatos és mindemellett kényelmes és kedvező alternatíva lehet egy ilyen úthoz a vonat is! Hogy miért és hogyan? Erről szól a cikkem, remélem elolvasásával belátod Te is, hogy nem szükséges mindig repülőre szállnod, és kedvet kapsz egy jó kis vonatos utazáshoz 🙂 A cikk végén pedig egy videós kedvcsináló is található! 🙂
Hogyan vágjak bele?
Ha Milánó az úticélod, akkor az utad legcélszerűbb, ha Bécsen keresztül tervezed. Budapestről legkésőbb a 15:40-es Railjet vonattal kell elindulnod ahhoz, hogy elérd a 19:23-kor Milánó/Róma felé közlekedő nightjet vonatot, mellyen már reggel korán, 8:10-kor megérkezhetsz a városba, és kezdheted is a programot.
Komolyabb olaszországi nyaralás, vonatos túra vonattal? Mi Szicíliába is ellátogattunk.
Miért is utazzak vonattal?
A vonattal nagyobb távolságra éjszaka utazás előnye abszolút az, hogy már viszonylag korán reggel, a városközpontba érkezhetsz. Nem kell korán kelni, nem kell a reptérre kiutazni, nem kell várakozni. Nem mellesleg a célállomáson sem kell a délelőtt drága óráit transzferre pazarolni.
Nézzük akkor Milánót. Budapestről a Milánóba, egynapos kiránduláshoz választott járat legyen a 6:10-kor induló, Wizzair járat. Tanácsos legalább egy órával indulás előtt kiérni a repülőtérre, ami azt jelenti, hogy hajnal 5:00 körül már útra készen kell állni a repülőtéren. Ahhoz hogy kiérjünk, még Budapestről is, azért jó ha fél órát az útra szánunk, tehát még a belvárosból is kell a fél 5-ös indulás.
A repülő 7:55-re ér Milano-Malpensa repülőtérre, ami a várostól 50km-re fekszik. Ha 8:30-kor elindulunk innen transzferrel a belvárosba, akkor ez nagyjából további egy órát vesz igénybe, így fél 10 környékén megérkezhetünk.
Bár a repülővel történő utazás rövidebb, mint a korábban leírt vonatos utazás, mégis több kényelmetlenséggel járhat. Korán kelés, hajnali sietés, transzferek induláskor és érkezéskor, és a poggyász korlátozások miatt az utazás lehet egyeseknek inkább kényszer mint élvezet. Mindaddig pedig a vonaton utazó ezt az egészet a hajnali indulással járó tevékenységeket átalussza, ugyanis ezidő tájt a hálókocsiban alszik, ha azt választotta.
Nem mellesleg vitathatatlanul környezetbarátabb, hozzávetőlegesen 30-szor kevesebb városanyagot juttatsz a levegőbe ha a vonatot választod a repülő helyett. Ezzel tényleg véded a környezetedet, nem pedig azzal, ha megosztasz egy cikket, hogy te nagyon sajnálod a cuki pandát 🙂
Akkor milyen is ez a vonatozósdi?
Budapesttől Bécsig közlekedve a railjeten kellemesen megvacsorázhatsz, hogy aztán utána a várakozási időt kényelmes körülmények között eltölthesd az ÖBB business lounge-ban. Ezután felszállsz a vonatra. A Nighjtet járatokon a hálókocsiban kapsz egy welcome dirinket (egy kis üveges pezsgő), valamint egy kis rágcsálnivalót, továbbá tisztasági, kényelmi felszerelést is, mely tartalmaz egy papucsot, egy törölközőt, füldugót és kézfertőtlenítőt is. Ezt a csomagot hazaviheted magaddal.
A hálókocsiban zuhanyzó is található, mely hozzájárul ahhoz, hogy teljes mértékben komfortos körülmények között utazhass. Természetesen a fürdőszoba tiszta, és tusfürdő is van, az én utamon éppen szantálfás-bergamotos illatú volt. Bizonyos foglalás esetében saját fürdőszoba is jár a fülkékhez. Ugye, hogy vonzó ez az utazás?
És természetesen itt még nem ér véget az egész! Másnap reggel a hálókocsin választható reggelit is kapsz. A csomagodban, amit este megkapsz van egy lista a választható ételekről, italokról. Ebből 6 db-ot térítésmentesen választhatsz, a jegyárban foglaltatik. Egész jó kis reggelit tudsz így összepakolni, melyet érkezés előtt kb. egy órával szolgál fel neked a kocsikísérő. Természetesen a fülkék zárhatók, így garantáltan biztonságban utazhatsz.
Miben más a fekvőhelyes kocsi?
Fekvőhelyes kocsi igénybevétele esetében valamelyest szolidabb körülmények között utazhatsz. Viszont ha olcsón szeretnél utazni, de azért kényelmesen is, vagy többen vagytok, akkor tökéletes opció lehet!
Egy fekvőhelyes fülkében négyen vagy hatan fértek el, foglalástól függően. Természetesen este itt is ágyakká alakíthatók az ülések, és ágynemű is ugyanúgy jár. Viszont nincsen tisztasági csomag és pezsgő meg ajándékok, csak egy-egy üveg ásványvíz. Zuhanyzó nincsen, viszont van két mosdó a kocsiban, ahol tisztálkodás azért megoldható. Reggeli viszont ugyanúgy a jegyárban van, viszont szolidabb, egy zsemle, vaj és lekvár a reggeli, plusz választható forró ital.
Nightjet és a mi éjszakai közlekedésünk
Összességében mondva, az európai éjszakai vonatozásnak nagyon jót tett, hogy az osztrák vasút jópár vonalat átvett és üzemeltet. A precizitás, az osztrák színvonal szerintem megfigyelhető ezeken a járatokon. Összehasonlítva a hazai vasúttársaság által üzemeltetett járatokkal háááát….. szerintem ég és föld a különbség. Mind a karbantartás, mind a hozzáállás szintjén. A kocsik tiszták, csendesek, kényelmesek. Nyilvánvalóan nem mind vadonat új kocsi, de annak ellenére rendben vannak, nem koszosak és elhanyagoltak. Láthatóan nem nyűgként van kezelve az éjszakai vasúti közlekedés.
Sajnos rendszeres utasként én itthon ezt tapasztalom, hogy a MÁV-Start-nál az éjszakai vonatozás egy mostohagyermek, egy muszájból üzemeltetett kényszerű valami, ami még csak “enni is alig kap”. Például az éjszakai flotta legmodernebb, 1990-es évekből származó CAF hálókocsik is több sebből vérzenek az alulfinanszírozottságnak hála, a nem működő zuhanyzóikkal és beázó ablakaikkal… Bár az irány némileg változni látszik, de nem kellően dinamikus, utasként alig észrevehető, hogy fejlődne, inkább csak amolyan elnyújtott haláltusát vélek felfedezni a jelenlegi koncepció (vagy annak hiánya…) miatt. Ezen sürgősen változtatni kell, hogy nálunk is létrejöjjön egy hasonló, minőségi éjszakai közlekedés! Bár én személy szerint imádom a MÁV-Start retró tengerparti járatait, de sokan üdvözölnének modernebb járműparkot. Meggyőzni pedig nem engem kell, hanem az átlag utast. 🙂
Viszont az ÖBB a nightjet járataival felhívja a figyelmet arra, hogy megfelelő hozzáállással, modern gondolkodással és folyamatos karbantartással, jövőbe látó, hosszútávú koncepcióval a vonattal történő éjszakai utazás manapság is megállja a helyét, és könnyen lehet, hogy az elkövetkezendőkben reneszánszát éli majd. Tehát mindenkinek javaslom, hogy utazzon egyszer Nightjet járattal, nem fog benne csalódni. Főleg akkor, ha majd már futnak a síneken a tervezett új szerelvények is!
Mi fér bele egy napba?
Na ha már jól körülírtam, milyen szuper is a Nightjet, térjünk rá a programokra. Mit is lehet egy napban csinálni, ha csak úgy kiugranál? A reggeli milánói érkezést követően rendelkezésre áll az egész nap, hogy felfedezhesd a várost. A Porta Garibaldira érkezést követően az első amibe az ember szeme rögtön belebotlik, az az állomás körüli üzleti negyed, valamint a Bosco Verticale lakóház. Így érkezést követően én is a környéken bolyongtam kicsit. Nagyon szeretem az “üvegtornyokat” így hát kicsit élveztem is a látványukat.
Bár Milánóban van metró és villamoshálózat, én mégsem használtam az egynapos városnézésem során, inkább úgy döntöttem, sétálok. Így hát a Garibaldi kapun keresztül elindultam a belváros felfedezésére. Sétám során elsőnek a méltán híres Scala-t is érintettem, csodálatos érzés volt az előtte elterülő parkban leülni, és gyönyörködni az épületben.
A Scala-tól már csak egy rövid sétára található a Dóm. Viszont útközben mindenféleképpen érdemes végigsétálni a Galleria Vittorio Emanuele II-n, még ha az ember tudja, hogy úgysem tud ott semmit venni, mert nem az ő pénztárcájához való boltokat fog találni 😀 Mindenesetre csodálatos épület, jó volt élőben is látni.
Na és természetesen utána, amikor az ember megpillantja a Dómot, eláll a lélegzete is. Bár vallásos nem vagyok, de ezek a gyönyörű épületek így is lenyűgözőek! A maga monumentalitásával uralja az egész teret, meghatározó eleme az egész városnak. Érdemes itt eltölteni egy kis időt, akár beülhetünk a téren megtalálható számos kávézó egyikébe is egy jó kis olasz kávéra.
Miután telítődtem a Dóm látványával, tovább folytattam a város felfedezését. A Dóm mellett található a milánói Királyi Palota, így evidens volt, hogy ezt nézem meg. Az épület impozáns, gyönyörű, bár a Dóm mellett kétségkívül eltörpül.
Ezek után a Castello Sorfzescohoz vitt az utam. Az épület kapujában van egy tér, ahol egy gyönyörű szökőkút üdvözli az arrajárókat. A környezete nekem nagyon tetszett, a csodás, vörös épület engem lenyűgözött. Jót sétáltam a várban, valamint a mögötte elterülő parkos területen. Egészen az Arco della Pace diadalívig.
Ekkorra már dél körül járt az idő, ám úgy döntöttem, hogy a nap fennmaradó részében Milánó környékén is barangolok egyet, így tehát elindultam Milano Centrale állomásig, ahonnan a Como-i tóig utaztam, helyi vonattal.
Az állomásra érve feltűnik, hogy milyen monumentális, nagy állomás a Milano Centrale. Bolyongtam is egy jót a környéken, mint vasútbarát ember. Szerencsére időben kiértem, így volt időm rá. Na nem mintha nem engedtem volna el egy vonatot ezért 🙂 A vonaton sokan voltak akkor, és természetesen az utasok nagy része szintén a Como-i tóhoz tartott. Como-ba két vonalon is eljuthatunk, az egyik vonal vonatai a Como Lago állomásig közlekednek, ami közvetlenül a tóparton található. Ezek a vonatok Milánóból a Porta Garibaldi állomásról közlekednek. Az én vonatom viszont a svájci Chiassio-ig közlekedett, a másik vonalon. Ez Como-t a Como S. Giovanni állomáson érinti, innen egy kellemes sétával érhető el a belváros, valamint maga a tópart.
Ha az ember Como-ban jár igazi olaszos kisvárosba csöppen. Gyönyörű, hangulatos kis utcácskákban sétálgathat, majd a tóparton helyet foglalva, a tájban gyönyörködve pihenheti ki a városnéző séta fáradalmait. A pihenéshez hozzájárulhat pár barátságos hattyú látványa is 🙂 Como-ban járva feltétlenül érdemes kipróbálni a siklót, melynek hegyi végállomásról kellemes kis séta tehető, gyönyörű panoráma kíséretében. Sajnos én ezt kihagytam, mivel a sorbanállást követően a pénztárban vettem észre, hogy a bankkártyás fizetés épp nem üzemelt 🙂 Hát igen, ha bambán áll a sorban az ember, akkor tájékozatlan maradhat 😀
Lényeg a lényeg ezek után inkább a tóparton sétálgattam, majd megtekintettem a Tempio Voltiano-t. Természetesen elfogyasztottam egy finom Focaccia-t is, egy jó kávéval kísérve. Így ért a késő délután, amikor is visszaindultam Milánóba.
A Milánóba érkezés után kerestem egy üzletet az állomás környékén, ahol vettem egy kis harapnivalót a hazaútra. Szintén éjszakai vonattal utaztam, így másnap reggel Ausztriában keltem, miközben az Alpokon utaztunk keresztül, a méltán híres Semmering vasúton. Imádtam a hétvége minden percét!
Megjött a kedvem, mennyibe kerülne?
A nightjet járatokon az árakat több tényező is befolyásolja. Az alábbi táblázatban láthatod a különböző komfortkategóriák induló árait.
Szóval ha megtetszett az utazás, akkor nincs más hátra mint kivárni a megfelelő, megítélésed szerint számodra teljesen biztonságos időpontot, és útra kelni! A milánói Nightjet járatok – ha minden a terv szerint halad – 2020. június 26-tól ismét várják utasaikat, hogy csodás tájakon, kényelmes környezetben juttassák őket célállomásukra! 🙂 Ha kérdésed merült fel, írj nyugodtan facebookon, vagy e-mailben. 🙂 Ha pedig csak képeket nézegetnél, akkor kattints a galériára!
Az utazásról egy rövid kis videót is készítettem, hogy még vizuálisabban visszaadjam az utazásom élményét 😀
Nagyszerű ötletet adtál! Élvezettel olvastam írásod minden sorát, legszívesebben már holnap indulnék! Sajnos erre még egy picit várni kell, de elgondolkodtam, mennyivel kényelmesebb vonattal megtenni az utat. Köszönöm és könnyen lehet, hogy megkereslek további tanácsért!
Kedves Kriszta! Örülök, ha elnyerte tetszésedet az utazás, garantált élmény lesz 🙂 Természetesen keress nyugodtan, szívesen segítek!
Hasznos összefoglaló volt. Köszi a megosztást! Sokan azt hiszik ma már csak repülővel lehet utazni…
Pontosan, nem kell feltétlenül repülőre szállni. Így utazunk is de a környezet is jobb állapotban marad, szerintem jó megoldás 🙂
Mennyire esik jól egyébként egy ilyen vonatozás után egyből a vársonézés? Nekem néha repülőút után se nagyon van kedvem ha elfáradok…
Igazából, mivel a vonaton éjszaka utazunk, és a repülővel ellentétben ágyban, fekve, így egyáltalán nem fárasztó, kipihenten ébredünk. A reggeli után pedig teljesen újult erővel, jó érzéssel vághatsz neki a városnézésnek. Próbáld ki egyszer, meglátod, hogy milyen jó 🙂
Szia Dávid!
Hozzád hasonlóan én is nagyon szeretek vonattal utazni, a repülés után a második kedvencem. A hálókocsi pedig-bár még csak egyszer volt szerencsém kipróbálni a Corona IC-n még a szlovák hálót-különösen kedves nekem. Nagy élmény rengeteg előnnyel.
Úgy érzem feltétlen üdvözlendő, amit csinálsz! Megmutatod merre jársz és közben felhívod a figyelmet ezen fajta utazás élményére és előnyeire, no meg arra, hogy egy hétvégét is hogy ki lehet használni az éjszakai vonatokkal. Nagyon tetszett az ÖBB lounge! Na és a Semmeringbahn egyenesen no comment! A városbemutatókra sem lehet panasz, nagyon jó kedvcsináló.
Engedj meg néhány észrevételt, ill. kritikát.:
-Maga a hálófülke nem volt látható a videóban. Úgy gondolom több bemutatást igényelt volna már csak azért is, mert kényelmes és színvonalas kocsikkal szolgál az ÖBB, ill le lehet írni, hogy miért fasza dolog az ilyen utazás. Ebben a videóban és ilyen csatornán úgy gondolom fontos rész lenne. Meg kellene mutatni az átlag utasnak is.
-Ezzel együtt hiányoltam a reggeli, ill az arra választható dolgok bemutatását szintén a videóban. Ez szerintem még hozzá tartozna. Apróság, de én szívesen láttam volna.
-Általában magáról az útról is sokkal többet elnéztem volna, ill néhány adat még szerintem kellett volna a leírásba, vagy a videóban lévő szövegbe. (hol/hogyan foglaltál, ár, időtartam, stb.) Esetleg ha engedik, felvehetnéd máskor, hogy lesz az ülésekből ágy és hogyan állítja össze a kocsikísérő a reggelit. Utóbbiak már tényleg apróságok, de hátha valakit érdekel.
-Szívesen látnék még sokkal több videót, persze majd ha a lehetőségek engedik.
Könnyen lehet, hogy nem mindenki olvassa a blogot a videók mellett, ezért írtam le az észrevételeimet. Mindezek ellenére nagyon tetszett a videó, csak sokkal több kellene 😀 Rég vártam új videót, de biztos meg volt az oka, hogy nem volt.
Szép napot, további biztonságos utakat! Így tovább!
Köszönöm szépen az elismerést és a jó tanácsokat! A videókkal én magam is többet kívánok ezentúl foglalkozni, csak az még nem megy túl profi módon, úgyhogy abban igyekszem fejlődni 😀
Ahogy olvastam a bejegyzéseket, kb. mindegyik megért volna egy videót. Leírod, hogy ide is-oda is-amoda is bizony lehet menni vonattal és ezt sokan egyszerűen nem tudják, vagy nem is sejtik. Szerintem simán hozod/hoznád más hasonló tartalomgyártók szintjét. Emiatt nem hiszem, hogy aggódnod kellene. Másrészről tőlük ellesni pár vágási, beállítási módot nem bűn, de biztos követed őket. Nyilván az esti fényekkel, vagy a koszos ablakokkal nem lehet mit kezdeni, de a videók nem rosszak egyáltalán. Az éjszakai vonatokban sokan nem hisznek, de jó páran még mindig, nagyon helyesen szerintem. Meg kellene szólítani az átlag utast, hogy ne csak a repülő/busz/autó jusson eszükbe. Ezt most egy mezei vonatszerető néző szemével mondom, nem tudok videót vágni (ill. még nem próbáltam). Fogsz fejlődni benne, abban biztos vagyok.