Kocsiosztályok a belföldi InterCity vonatokon
Ha utazásra indul valaki, akkor hajlamos azonnal másodosztályra jegyet váltani. Azonban nem feltétlenül lesz a legélvezhetőbb az utazás, ha így teszünk! Legtöbb esetben már csupán párszáz forint különbséggel magasabb osztályon utazhatunk. Cikkünkben keresztül-kasul bejárjuk a belföldi IC vonatok szolgáltatásait, és megnézzük, melyik osztály mit tud, hogyan néz ki általában.
Utazás másodosztályon
“A vonat csak másodosztályú, nem dohányzó kocsikkal közlekedik.” – hallja szinte mindenki, ahogy az állomáson bemondják. A belföldi IC vonatok mindegyikén megtalálható, az alap kényelmet nyújtó másodosztály.
Általában termes kocsikból állnak az IC szerelvények. Ez azt jelenti, hogy maga a vagon egy nagy térből áll, ahol oldalanként két-két ülés található egymás mellett, kétfős vagy négyfős páholyokban. A négyfős üléseknél általában nagyobb asztal is található, mely munkavégzésre, társasozásra ideális. Ha minden jól megy, akkor a légkondicionálás is működik, és akkor a hőmérséklet is kellemes.
Másodosztályú, fülkés kocsiban összesen 6 fő foglalhat helyet, három-három oldalanként. A fülkés kocsikban a hőmérséklet és a világítás fülkénként szabályozható, így testre szabható valamelyest az utazási komfort. Ha kisebb csoport vagytok, baráti társaság vagy család, akkor nagyon jól jön, ha épp fülkés kocsiba kaptok helyet, nyugodtabban tudtok beszélgetni, szórakoztatni magatokat anélkül, hogy bárkit is zavarnátok.
Egy másodosztályú 2G InterCity kocsi utastere
Sajnos előfordul, hogy olyan kocsikkal bővítik a másodosztályú kapacitást, amely nem InterCity minőségű, így kerülnek a csodálatos fecske kocsik sajnos egyre sűrűbben az IC vonatokba. Reméljük, hogy ezen “élmények” hamarosan már a múlté lesznek.
Pár évvel ezelőtt megjelentek a többcélú térrel felszerelt IC+ kocsik, melyekben kerékpárszállító szakasz is kialakításra került, így szerencsére megszűnt az a régóta fennálló hülyeség, hogy IC vonaton nem lehet kerékpárt szállítani. Szerencsére sikerült a XXI. századba lépni, és ez már csak egy régi rossz emlék, a legtöbb IC vonaton a kerékpárszállítás megoldott. (Már csak az élőállat szállításban kellene az értelmetlen IC tilalmat elengedni, és rendben lenne az a téma is)
Első osztályon tágasabb
Az első osztályú elhelyezés alapjában abban tér el a másodosztálytól, hogy valamelyest tágasabb. Termes kocsik esetében 1+2 az üléselrendezés, tehát egyik oldalon egy a másik oldalon két üléssor van, ezáltal kényelmesebben elférhettek, tágasabbak az ülések.
Első osztály és a jól ismert sárga csík, melyet következetlen módon néha lehagytak (…)
Fülkés elhelyezés esetében első osztályon ugyanúgy hat fő fér el egy fülkében, mintha másodosztályon utaznátok, viszont egy elsőosztályú fülke lábtere nagyobb, mint a másodosztályú társa esetében. Ez azért van, mert egy elsőosztályú fülkés kocsi (normál esetben) eggyel kevesebb fülkét tartalmaz, mint a másodosztályú. Ha figyeltek, akkor ezt meg is láthatjátok, ha megszámoljátok az ablakokat, az első osztályú kocsi esetében tényleg eggyel kevesebb. Valamint az is látszik, hogy kicsit szélesebb is a nagyobb fülke miatt az ablak.
A legújabb IC+ kocsiban pedig mind termes mind pedig fülkés elhelyezés is található, hogy mindenki megtalálhassa a számára legmegfelelőbbet. Jegyvásárláskor jelölhető, hogy fülkés vagy termes részbe kéri az utas, majd a rendszer a neki legmegfelelőbbet adja. Kár, hogy az igazán modern, grafikus felületen történő jegyvásárlás még nem elérhető, pedig már igazán itt lenne az ideje…
Az IC+ bisztrókocsi 1. osztályú szakaszának ülései nagy asztalokkal
Kényelemben a prémium osztályon
A hazai belföldi IC közlekedésben ez a TOP osztály. Prémium osztály Magyarországon csak fülkés kivitelben létezik, az IC+ kocsisorozat bisztrót is tartalmazó tagjában került kialakításra kocsinként két ilyen fülke. Egy fülkében négy ülés található, így egy kocsiban max összesen nyolc fő utazhat prémium osztályon.
A prémium osztály már képen is látszik, hogy kényelmes
Az ülések gombbal állíthatók, lábtartóval felszereltek. Az oldalából egy nagyobb méretű asztal is kihajtható, amin dolgozhatunk, ehetünk-ihatunk utazás közben. Az olvasólámpa forgatható, könnyedén beállítható vele a kívánt szög. A csomagoknak is van bőven hely, tényleg a legtágasabb, és a legkényelmesebb utazást nyújtja a prémium osztály. A felár pedig 1000 Ft az első osztályú jegy fölé.
Ami kicsit árnyalja a képet az az, hogy az ülések teljes döntése esetén elég nagy zsúfoltság alakul ki, ha mind a négy fülkében utazó ember teljesen hátradőlve szeretne utazni. Mondjuk szerintem ez aligha történik meg egy időpontban, de attól még zavaró.
A prémium osztály utasainak egyébként egy ingyenes meleg ital is jár, melyet a bisztróban tudnak a személyzettől kérni.
A prémium osztály is kipróbálható olcsón, keressétek az Okosjegyet!
Bisztró a vonaton
A végére megemlíteném az újraéledő bisztrószolgáltatást. Az elmúlt időszakban számos belföldi IC vonaton megjelentek ezek az IC+ bisztrókocsik (prémium szakasszal). A kínálat viszonylag egyszerű, de egy kamra méretű kis szobába nagyon mást nem is lehetne bezsúfolni. Kaphatók rágcsálnivalók, egyszerűbb frissen készített ételek, számos üdítőital és alkoholos frissítő is. Szerintem ahhoz képest, hogy milyen aprócska a hely, teljesen rendben van!
A szűk kis bisztró viszonylag bő kínálata
Összességében azért látható, hogy még ha nem is fénysebességgel, de valamennyire azért érzékelhetően javult az elmúlt években az IC vonatok szolgáltatása, így remélem, hogy segítettem tisztább képet alkotni azoknak, akik már jó régen nem ültek távolsági vonaton, és emlékükben a távolsági vonat még mindig az a dohányszagú bőrüléses borzalom, mint 86-ban a Balaton felé utazva. 😀
Nekem csak a toalettekkel van bajom. Nincsenek kellően takarítva, elég “szagosak”, a víz (kézmosáshoz) éppen csak csurdogál, ha egyáltalán ennyit is megtesz. (Többnyire nem…) Ny-Európában a végállomáson jön a puczmeister egy szerkezetet be nyom az ajtón, bekapcsolja, Minden csupa hab, de pillanatok alatt minden ragyog és jó illatú. Na ezekből a gépekből kellene itthon is pár darab.
Hosszú távon spórolnék 1 órát 2 átszállással. Bcsaba, Szolnok, Hatvan Eger. 3 és 4 perces átszállással van a csatlakozás. Többszöri próbálkozás és órás várakozás után kénytelen vagyok Bpest felé kerülni, ami + 1 óra. Szóval nekem már mindegy lenne az ár és kocsiosztály, csak érnék oda időben. A Bcsaba-Bpest közti másodosztályról már ne is beszéljünk. Lepukkant, büdös, ócska fülkék.
A premium+ kocsikban a fülke ajtó fékezéskor és induláskor önálló életet él….nem lehet rögzíteni…. zár-nyit…. zár-nyit. Alig vártuk hogy végre Szegedre megérkezzünk…és végre megnyugodjunk. A villamoson már minden ajtó rendesen működött)))
A légkondi nagyon rosszul van beállítva az IC vonatokon.Jéggé fagyva utaztam többször a Nyíregyháza-Budapest vonalon.